Thursday, August 4, 2011

..: ini bukan menu berbuka puasa ;p :..

Jangan tanya bila aku masak benda benda ni sume. Yang pasti bukan dalam bulan puasa lah. Tapi memang berpotensi tinggi untuk ulang masak sebagai menu berbuka. Huhuuu 

Jom cekidaud bebeh.


 ..: tempe dan tahu goreng. jawa kan. haruslah tak tinggal tempe ;)  :..


 ..: makan panas panas cicah dengan sambal kicap. pehhh! :..


Itu makanan sampingan. Kalau nak makanan utama iaitu nasi, ini lauknye..


 ..: kurma ayam. cara masak ade kat paket serbuk kurma tu. hehehee :..

Sediakan bahan bahan untuk menumis [bawang putih, bawang besar, cili padi], ayam atau daging, santan,  dengan garam saje.


Dah makan yang berat, nak pencuci mulut pulak... 


..: bubur jagung :..

Bahan:
-1 tin jagung manis
-2 sudu besar sagu biji
-Setengah kotak santan
-Gula
-Air

Cara:
-Basuh sagu biji. Ketepikan
-Tuang jagung dlm periuk. Masukkan 1 cawan air.
-Masukkan santan dan sagu biji.
-Masak sampai sagu menjadi jernih. 
-Kalau tak cukup manis, tambahkan gula
*Sagu tu jangan banyak sangat. Takut nanti bubur jadi pekat. 
*Kalau nak kaler dia jadi merah/perang, guna kan gula perang. Kalau nak putih guna gula biasa tu


Daa... =)

No comments:

Post a Comment

gO stRaight doN't beLok-beLok ;)