Tuesday, August 31, 2010

..: siKit siKit jEk :..

ehem..... ehem..... nak kate terer tu idok leee..... ble le cket cket... untuk pakai sendiri jek... heheheee....

ape kebendenye tuu..... haaaa...... aku ade le jaitkan manik dgn tambah tambah cket aksesori kat baju si ain z tu haa... baju dia plain jek. nak bg cantek dan jimat kos kan, tambah la sendiri. klw tempah sekali dgn baju taktau le brp hengget plak kena kan. huhuu~

tapiiiiii....... mane ble tunjuk habeh kan... tak seperais le nanti. klw nak tau camne aku buat 'pojek' kat baju dia tu, kena tunggu la dia pakai nnti. hehehee

 ..: heheheeee..... bg tgk sipi sipi jek. poyos kan... ;p :..

InsyaALLAH baju tu aku bagi kat ain besok kat opis. taktau la ape pandangan dia kan. harap dia suke lah. amin...~ ;)

daa.... =)

..: kOyak. huhuu~ :..

aku suke beg yg 1 ni. tp dh koyak dh. baru jek aku tukar pakai brp ari. pahtu tgk tgk dh koyak. 

 ..: sori. gambo gelap dan tak brp clear sgt :..

nmpk tak dia koyak katne. kat tpt tali sangkut kat bahu tu ha. dia punye kulit tu tersiat dh. huhuu~

..: beso gak kan koyak dia tuh. dh mcm poket dh ha. emmmm...... :..

adekah ini bermakna...... aku kena beli handbeg baru....? tambah tambah lg nak raye ni kan. heheheee.... ;p

*cecececeee..... padahal alasan jek kan. hahahaa ;D


daa.... =)

..: Lima PuLOh tiGa suDaaaa.... :..

kepada semua rakyat Malaysia......!!!

 ..: selamat menyambut hari kemerdekaan. merdeka! merdeka! merdeka! (^_^) :..

semangat lah konon kannnn....... mesti ingat maaa..... 53 taun woooo.... sama dengan abah punye umoo... hehehee.... abah pong sambut besday dlm bln 8 gak. 19hb ari tu. tahun pong same, 1957 hati malaya. jadi abah dgn merdeka same umo, 53 tahun. hehehee =)

tema tahun ini

..: yeahhhhh!!! :..

bersama sama lah kita menjana transformers transformasi untuk diri sendiri dan juga negara.


*entri adalah bersifat patriotik ;) gambo adalah dari gugel.

daa... =)

..: maRi teNgok :..

uiiii...... lame aku tak hapdet ha... tak sempat sungguh la. cite mmg banyak. gambo pong banyak [tu jek lah pong yg ko bgtau drpd episod lps. hehh.....~]

okies takpe.... pelan pelan kayooo.... aku try hapdet mano yg sompek lah yo.... ni kat kg lg. ptg ni baru gerak balik putra. klw dh kt kg ni paham paham jek lah kan. mase tu rase mcm jap jek berlalu. haihhh....


ni aku saje nak bgtau yg aku bz ari tu kat opis. tu yg tak dan nak hapdet ape. klw tak tu ble la gak selit selit jap hapdet cket cket. heheheee


..: ini bukan lakonan semata mata okehhh..... mak mmg bz nokk....! jarang tau nak tgk meja aku camni. slalu tu bersih jeeee..... hahahaaa! :..


keje keje melibatkan nombo nih mmg pening untuk org yg mcm aku ni ha. nak taknak kene nak la kan. dh name pong keje. lain la klw aku ni bos ble pilih nak buat keje ape kan. huhuu~ ;p


dlm kusut kusut tu sempat lg terpikir nak amik gambo. hahahaaa! takperrrrr...... acara selingan. heheheee...

okies. klw sempat kang aku hapdet secara marathon lah ye... tu pong kalau sempat laaa..... ;p


daa.... =)

Thursday, August 26, 2010

..: tAk DaPat.... :..

..: gambar adalah di suatu masa dahulu. mase ni idot masih bujang lg. hehee ;) :..


aku ade banyak benda nak cite nih. gambo pong dh amik siap siap dh. roh rajin-nak-hapdet pong dh meresap masuk dh. tapi kannnnn..... tapi tapi tapiiiiii tak dapat nak transfer gambo gambo tu sumeeee...... sbb masalah memori kad tu lah. skang ni kad reader aku pong dh poblem gak. bile cucuk kat cpu tu dh tak detect dh. haiyaaaa...... ni sume sbb henpong yg murah dan kualiti gambo yg tak cantek tu lah! [bedosa koooo.... tetiba salahkan henpong. hahahaaa! ;p]

emmmm....... aku pulang ke kampong halaman ujung minggu ni. cuti sampai selasa wehhhh..... hahahaaaa!! (^_^)

tgk le klw sempat kang aku hapdet le ye.... tp agak dah bau bau basi le citenye ha. dh tuuuu.... nak wat camnooooo..... huhuu~ 

oh ye.... klw roh rajin masih ade dlm bdn gak la ehhh..... kot kot le dia dh transit ke tpt len plak.... tak dapek lah den nak nolong haa... ;p




..: redha jek lah tak dpt nak transfer gambo. aku selit gambo gambo yg tak brp nak baru ni jek lah ha. huhuu :..


jadi...... nantikan lah kesudahan masalah aku ni ye..... yg mmg tak berkesudahan pongggg..... huhuu~ (-_-")




i'm signing off.....


..: peAce! :..




*pemalash lipash kaki kebash naik bash nak edit gambo. terus tepek jek lah. heh!~ 




daa... =)

Monday, August 23, 2010

..: bUat haL :..

ari sabtu lepas aku g bazar kat kampong halaman. aku ade amik gambo banyak [la gak]. dgn gambo org yg ramai ramai tu pong aku hamek gak. tp kan........ memori kad aku error la pulekkkk....! hampeh tolllll!!!! dh la baru pes taim aku nak tepek gambo menu buka pose kat sini, jap lg ble plak dia buat  hal kannnnn..... nice..... (-_-")

jd terpakse lah aku gugel sebahagian gmbo menu berbuka ari tu [nak gak tepek kat sini. tak kira! hahaaa!]


..: badak berendem.... aku rekues. sedap ooooo..... dh lame tak makan kan. sblm balik kg ari tu harus lah msg mak nora dulu bgtau yg aku nak mkn ni. besh! besh! hehehee (^_^) :..




..: sate ayam & daging :..


ade lagi kueh mueh pelbagai jenis. ade kueh bom, sardin roll [yg sardin nye dh masam. hampeh!], popia sayur, cekodok pisang, cempedak goreng, donat sambal [yg sambalnye dh kering. mcm repeat jek donat ni. huh!], murtabak, mihun goreng [ni cket jek. abah belikan utk mak], ade pau yg letak sosej kat tgh tgh dia, cream puff, dan air katira, juga tidak dilupakan air teh o panas. emmm..... rasenye sume makanan ade dh [kot?]
banyak kueh dan makanan yg ringan ringan jek. 
nasi kami makan mase sahur. tp lauk pong beli gak. ade paru goreng sambal, sayur lemak pucuk paku, sambal belacan, ayam masak kicap dan sambal goreng jawa. air mcm bese, teh o panas. 


*aku try la godeh godeh memori kad tu kang. kot kot dpt betol ke. klw tak nnti..... kena guna inisiatip len la nmpknye. bese lah, henpong murah..... [hahahaa tetiba salahkan henpong ;p]


daa.... =)

Sunday, August 22, 2010

..: reZeki ;) :..

ini bukan aku punye. tp rezeki abg nizam. dia masuk pertandingan Big Apple Donuts & Coffee dan menaaannngggggggg!!!! hohooooooo!~ [habeslah terlebeh eksaited! hahaaa ;p]

 ..: mase amik adiah ni bln pose tau.... 14hb ari tu tak slp aku. opis diorang nih kat bandar mahkota cheras. kiri kanan tuh org big apple. yg kiri tu yg attend kami dan terangkan psl tiket flight, penginapan dan segala benda yg perlu kak n & abg nizam tau sblm blepas ke hong kong. juga psl voucher yg free donat tuh :..


haruslah suke kan. donat big apel weh. syorgaaaaaaaa........ (^_^) [mcm lah haku punye kan. klw haku punye lg lah tak sedor diri. hahaa]

*Alhamdulillah.....~

daa... =)

..: bUka di uMah aLoNG :..

okies. cite seminggu lepas punye. ari sabtu. dh basi dh tp takde mase nak hapdet. jadi cite le sabtu minggu ni. huhuu~

mase ni g buka kat umah along encik kamu. sume adik badik dia pong ade kecuali yg pompuan sorang tu. kami mcm bese, yg terawal sampai. mcm thn lps gak. hehehee ;)

..: okies. dua gambo pertama takde kena mengena. tp tepek gak. hehee ;p :..

..: ni mase ondaway :..

..: sampai sampai jek encik kamu terus tuju ini budak. ni anak sedara dia yg pertama. lelaki. asyraf name dia [aku tak hengat name penuh dan taktau ejaan camne. hehee ;p] mase ni along kate dia br lps naik umah drpd bwk si acap ni main kat luar :..

..: tak lame pahtu angah, kak amy dgn z sampai :..

..: kami di dapur. yg kiri tu lah chef of the day, kak azlina ;) :..

..: peace! owh, mereka yg di blkg tu sdg meng'oter' ikan goreng kak azlina yg lekat di kuali. hehehee :..

..: bhgian aku dh setel, jadi pemerhati saje. heh!~ ;p :..

..: angah tunjuk skill oter ikan goreng lekat ;) :..


dh setel kat dapo tuh, kami duduk duduk saje layankan si kecik


..: acap bersama pak ngah :..


..: mase ni dh nak buka. along tgh senduk nasi. oh ye, menu adalah nasi putih dan lauk pauk. ade ikan goreng, sayur kailan, lagi aku tak hengat dh. ampunnn..... hehehee [tu lah, sape soh lmbt no hapdetnyeeee..... huhuu~] ade murtabak encik kamu beli. dan air oren yg syedap. gambo tak amik sbb ape ntah. hahahaa ;p :..


lps makan takde buat ape sgt pong. cuma duduk lepak borak borak

..: ni lah z. sungguh susah nak amik gmbo dia nih. mengelak mcm selebriti. asal dpt amik gmbo jek mesti dia nak delete. kecuali yg dia taktau. aku dpt amik satu gambo dia. mmg lawak lah. sampai merayu rayu soh aku padam. tak dapek lah kannn..... hahahahaaa! nnti aku tepek yeee.... hehehee :..

..: ini kumpulan org-pakai-henpong-mahal-mahal. heheee ;p mereka bercakap ttg henpong masing masing. mahal mahal wooooo....... [pada aku la kan]. along pakai vivas. kak azlina pakai xperia. angah pakai sony gak. huishhh..... :..

..: tgk budak kecik nih. mmg ralit tgk keletah dia. ade jek... mase nih ntah ape dia ngadu kat bpk dia ha. sungguh sungguh sampai muncung mulut :..

dlm kul 10 lbh camtu [kot] kami sume lincah. aku dgn encik kamu ingat nak ke downtown cheras [klw x silap]. tp penuh giler okehhh...... tak sanggop mak...! so tak jadi. tp aku tak hengat dh kami ke mana lps tuh. hahahahaaa giler pelupa sudaa.... ;p

daa.... =)

Friday, August 20, 2010

..: INFO : Kesilapan Kerap Muslim di Ramadhan :..

pada hari jumaat ini, mari berkongsi sesuatu yg baik di bulan yg baik ini. hehehee =)



~***~





Kesilapan Kerap Muslim di Ramadhan

Oleh
 Zaharuddin  Abd Rahman

1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja 
(bukan kerana uzur yang diterima Islam). Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum. Ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (
Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112).
Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu" (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam. Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi SAW malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi SAW. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain. Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam.
Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : " dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar" (Az-Zariyyat : 18)
يا رسول الله , أي الدعاء أسمع ؟ : قال : جوف الليل الأخير ودبر الصلوات المكتوبة
Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah s.w.t) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu" ( Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

4) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa. Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, ‘ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi ‘kurus kering' pastinya.

5) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih
Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatakala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, teruatamnya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi SAW bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

6) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah
Malanglah mereka kerana setiap amalan di kira dengan niat, jika niat utama seseorang itu ( samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi SAW di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Maka, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

7) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa. Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

8) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat
Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

9) Menganggap waktu imsak sebagai ‘lampu merah' bagi sahur
Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah ‘lampu amaran oren' yang di cadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakti ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md ‘Uqlah, hlm 278)

10) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat
Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah da didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

11) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba. Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.
Nabi Muhammad menceritakan :-
ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إلى السَّمَاءِ يا رَبِّ يا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ
Ertinya :  menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya. ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih)
Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

12) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka. Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi SAW telah menyebut :-
ثلاثة لا ترد دعوتهم , الإمام العادل , والصائم حتى يفطر ودعوة المظلوم
Ertinya : "Tiga golongan yang tidak di tolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang di zalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )
Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith.
إن للصائم عند فطره دعوة لا ترد
Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak" ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)
 
Sekian
 
~***~
 
jadi marilah kita bersama sama memperbaiki ape yg kurang di bulan ramadhan ini.
 
daa... =) 

..: setaHuN & tAk iNgat. hahahaa ;p :..

haaaaaa....... bile keje dh selesai..... baru la ble ngadap belok plak. hehehee =)

ari tu aku tepek gambo mak nora mase muda mudi belia pertiwi kan..... kali ni kita bg peluang anak ketiga dia nih plak tepek gambo mase kecik kecik lg haaa..... [over disitu. heh!~] 

takpe takpe...... kita bg tgk dulu. untok tahtahpan umom....




..: haaaaa..... ni mase aku setaun. kat blkg tu, klw korang nmpk yg mcm tgh menari zapin tu, adalah mak nora. aku kecik kecik dulu mcm lelaki. sbb mak nora kate, ramai org ckp anak dia yg nombo 3 ni lelaki. jap lg yg kuar pompuannnn.... jadi, mainan pong bnyk le yg bdk lelaki punye.... main kuda lg mase ni ha ;D :..


ade gmbo aku mase umo 5 taun. tp mane ntah. tak dapek la nak masuk kan kat sini... huhuuu~
tp takpe. kita teruskan kepada gambo mase aku dh skola menengah. mase ni agak kejantanan cket. jantan keeeee......???? hahahahahaaa!! ;p


..: ble agak kan aku yg sebelah mane.... takkan la yg tgh berdiri bace paper tu kan... hehee ;p mase ni aku training bola jaring. mase skola dulu mmg banyak a main game camni. bola baling pong aku masuk gak. kwn aku yg sebelah tu mmg mcm amoi cket. sbb bpk dia cina. dan dia lbh atlit lg drpd aku. acara padang pong dia terer. aku stakat lari ganti ganti dgn lari 100 meter tu ble lg a.... tp 400 meter ke.... tak dapek la den nak nolong haaa.... :..


mase ni aku tak ingat umo bp. form 1 kot. ke form 2 eh. skola convent. mmg ade tomboi cket. aku pakai tudung yg betul betul pakai [maksudnye kuar g kedai ke kuar mlm ke dekat dekat jek pong aku pakai] mase form 3 dh akhir akhir thn tu. pahtu form 4 aku masuk skola teknik, mmg pakai tudung a. mase kat convent ni, aku pakai pinafor gak kdg kdg. huhuuu~ 

lps ni nak hapdet psl buka pose plak. huhuu~

daa.... =)

..: aDe juGak! hehee (^_^) :..

tgk! tgk! cursor aku dh tuko kan kan. hehehee [kejakunan di situ ;p]

time kasih imm ajo kak ita. suke! suke! (^_^)

lps ni  agak agak dh bosan dgn cursor ni aku nak tkr yg len plak. huhuuu~
 
daa.... =)

Wednesday, August 18, 2010

..: beRpiNo piNo maTo deN! haDoiLaaa......~ (-__-") :..

selamat ari rabu. saya adalah dlm mode bizi [tetapi malash]. okies, switch on mode bz skang. ~*switch*~ huhuuu~ 

cito baru dh ado. gambo pong dh ado. maso yo nan ado. hadoilaaa....

aku skang tgh hapdet benda nih. tp aku dh pening. mate dh bepino pino dh. cuba korang tgk. klw korang lah tatap benda ni jek...... ble thn ke?

 ..: ble nampak x? huhuu :..

tgk! tgk! pening tak? haaaa..... pening tak? drpd pagi aku dok ngadap benda nih. nak kena hapdet status terkini kat dlm kolem kolem yg ade tu ha. dh la kecik kecik kan. banyak plak tu kolem ha. tambah lagi tgh pose kan. sampai naik lapo perut. hahahaaa ;p tak baek salahkan bulan yg mulia ini. *ustazah mode* ehemm....

jadi mase agak tiada skang ni nak hapdet belok. nanti bile mase dh ade, aku hapdet lah ye. huhuuu~

*kate takde mase kan. tp sempat plak nak kaler kaler benda ni kan. nampak no ngulo yo tuh. sompek laie... heh!~ 
eh, tp tak kantoi kan. kan. kan. takde kan. kan. heheheee ;p

daa... =)

Thursday, August 12, 2010

..: caNteK!~ :..

slalo dikaitkan cantek tu dgn org kan.. kali ni bukan.... bukan..... heheheee


 ..: nombo yg cantekkk..... ;) :..

sudah cecah 1,234 ooooo....... tak sangka aiii..... [sungguh jakun. almaklumleee..... budak baru blaja kan... hehehee]
ukt org lain mmg xde ape. tp pd aku mcm besh jek. mase mula mula buat blog ni dulu, aku pong taktau ade ke org nak bukak dan bace [selain dr org yg aku mmg kenal]. tp bile dh sampai angka ni, Alhamdulillah...... time kasih sbb sudi bace blog aku =)
aku buat blog pong suke suke jek. takde niat ape pong. mungkin kat sini lbh senang nak cite, nak share ape ape. nak tepek gambo pong senang sbb takde sape nak limitkan, takde sape nak halang, takde la orgygtaknaktgkgambokotapisibuknakgaktgkpahtusakitatikekanpahtunakmarahmarahplak. nak luahkan perasaan pong senang gak. kehkeh~ ;p klw kat pesbuk tu ble tepek gambo dgn caption cket cket jek. kat sini berjela mane nak cite pong ikut le suke kannnn...... klw dpt lg nmbo yg cantek nnti haruslah tepek kat sini lg. huhuu~




*semoga makin bertambah lg pembelok kiri kanan itu. time kasih (^_^)

daa.... =)

..: boSaN bOsaN tePek gAmbO mAk ;) :..

pada waktu pagi, berada di pejabat, sedang melaksanakan tugas mengikut arahan, terasa diri ini agak bosan. dan kepala hotak juge agak tepu [habeslaaa... mula mula ayat buku teks. pahtu kuar kepala hotak teros. hahaa ;p]. lalu, apabila diri mengalami masalah itu, ape yang patot dilakukan.....? huhuuu~ (-_-")

mari tgk gambo mak nora mase muda mudi belia pertiwi. hehehee ;) [giler tetiba nak tayang gambo. hahaa]

..: phewit! phewit! (^_^) :..

uiiiii...... mak kiteeeeeee!!! =) 
very da lengloi maaa..... heheheeee.. dia mmg ade darah campuran cina cket. skang ni pong klw org tgk dia [tak sume], akan tanye dia tu cina ke. pdhal dia melayu. tp arwah bpk dia yg cina [arwah atok aku la kan]. mungkin sbb tu gak la kot kak n punye mate tu sepet. sampai ade org gelar dia anak cina sesat. hahahaa ;D dan skang ni, anak sedara aku yg bongsu tu nmpk mcm cina cket. aku panggil dia amoi gumok. sbb dia mmg berisi cket drpd kakak kakak dia. 

ehhhh...... jaaappp! aku nak cite psl mak nora kan..... hadoilaaa..... terpesong sudaaa.... huhuu~ ;p

mase gambo ni mak nora kate dia dlm belasan tahun. mungkin 18 kot. sblm dia kawen dgn abah. skang ni yg masih same..... emmm..... kulit putih tu kot. dgn mulut dia yg sangaaaaaatttt meriahhhh.....! [hahaaa busuk giler kutuk mak sendiri ;p] tp betul weh. dia mmg meriah. dh la suara dia nyaring. tak caye tanye ain z dgn si imm tu  ha. redho jek lah yo.... heheheee ;) adik badik aku pong mewarisi 'kemeriahan mulut dan suara' dia tu. adik badik 5 org jek pong dh mcm ape dh. klw ramai ramai lg aaaa.... kehkeh...~


gambo ni aku amik dari pesbuk si akim. sbb dh xde modal nak hapdet. hahahaa ;D gambo pakcik akhiyar pong ade. tp x jelas sgt. haaaa...... gambo anak mak nora yg nombo 3 tu pong ade gak. nanti nak tepek gak. dan nak cite gak cket. nak jugak..... kan. heheee ;p


*masih tepu lagi. nak ngulo g tpt ain jap. 


daa... =)

Wednesday, August 11, 2010

..: piNdaH + faMiLy dAy!~ [part 2] :..

tu baru cite ari sabtu. lps habis doa selamat dgn makan makan sume, uri anto imm balik. aku dgn mak nora ke umah sewa aku. nak kasi clear itu peti ais. pahtu akim dgn encik kamu pn nak g cabut piring astro. setel sume, balik semula ke kuates. tidoooo..... (-__-")

ahad tu pagi dlm kul 8 lbh aku amik ain z, dan aku balik umah sewa. sbb lori nak dtg angkat brg kul 10. tp lori tu cepat okehh.... kul 9.05 dia dh msg bgtau ondaway. menggelupur gak aku sbb ade lagi brg cket cket nak kutip. nsb baik sempat. elok jek dia sampai, aku pong dh clearkan sume. bos dgn abg nizam standby kat kuates. yg lain angkat brg dr umah sewa aku. 

..: view dari balkoni umah kuates aku. ble nmpk tmn permainan dr sini :..


..: meja makan ni hausmet yg bwk. mmg dh ade dok elok kat situ. bkn baru angkat ari ahad tu. hehee :..

gambo gambo angkut brg sume takde. tak smpat nak amik dh. tau nak cepat setel jek. bile dh sudah tu, dlm lps zuhur family aku gerak balik johor. tinggal la konco konco yg ade jek utk tlg setelkan ape yg patot. aku kemas brg dlm bilik terutamanya kain baju [sungguh malash okehh....!]

yg lain lain si jantans setelkan. wayar astro, setting dvd player sume. si kemal rajin sungguh lap kipas. huhuuu~ time kasih! time kasih! (^_^)
dh sudah tu ptg ptg cket dlm lps asar aku ajak diorang kuar minum. ngeteh a. mkn goreng pisang ke kan. minum air panas. dh penat penat tu kan. pehh.....! terbaekkkkk..... =)

..: sementara tunggu encik kamu selesai berasap :..

aku suke umah ni sbb ade balkoni. mmg jd port utk berasap la kan. drpd bos, abg nizam, uri, encik kamu, mmg sume akan ke balkoni klw nak smoke. hehee 

..: sementara tunggu idot & kemal siap :..


kami lepak kat coffee village saje. area desa pinggiran putra. tp sblm tu beli goreng pisang kat bangi.


..: idot & kemal. idot ni tgh peknen 7 bln. lps raye ni due. si kemal tu pong ngandung gak. tp taktau bile due. hahahaa ;p :..


..: aku nak amik gmbo encik kamu mase ni. tp si kemal tu dlm pd senyap senyap, cket cket dia masuk. nak gak gambo dia ade. songal botul ;p pahtu muka x bersalah. mmg x ble blah btul aa.. ;D :..

..: ain zulaikha yg tgh penuh mulutnye. hehee :..

..: nasi goreng malay si kemal :..

..: mihun tomyam encik kamu :..

..: meja penuh. beli jemput jemput pisang, goreng pisang, dgn cempedak goreng. sume panas lagi. order cucur ikan bilis, roti bakar, tomyam, nasi goreng malay. aku minum apel asam boi. air ni besh. masam + manis. ain punye milo ais tabur pon syedap. kenyang kami ptg tu :..

lps lpk tu, idot anto ain balik. [idot duduk presint 18 gak. same dgn aku. tp dia nk singgah kedai kek kat presint 15. umah ain kat situ. jd 1 jalan. dia anto ain balik]

bile da whole family ade, dh jadi mcm family day lah kan. sume pong berkumpul. tambah plak dgn geng geng nih. penat tp berbaloi baloi... time kasih sume sbb tolong! (^_^)

daa.... =)