Monday, February 28, 2011

..: tAk sEmpAt .... :..

aku kan sebenarnye dah ade bersusun benda nak cite ari nih.
tapi MACAM bizi plak. tu yang tak jadi nak hapdet. tak sempat.
tengok camne besok. klw sempat kang aku hapdet lah yo....
huhuhuuu~

*selamat hari isnin [padahal dah petang kan.. baru nak ucap selamat...?? cehhhh......]

daa.... =)

Thursday, February 24, 2011

..: sAtU beSh sAtu tAk beSh :..

pasal muvi. yg satu muvi ni aku tgk dlm seminggu lepas kot.
yg lagi satu ni baru jek tgk. tapi rasa mcm tak berbaloi baloi. huhuuu...

muvi yg besh adalah


..: the green hornet atau tebuan hijau :..

mesti kamu orang dah pegi tengok kan. cite ni dah agak lama gak lah kat panggung.
durasi dia lama kot. 2 jam  koooo.... naseb baek cite dia besh. klaka dan kool giler. 
dengan ciptaan ciptaan yg memacam tu kan. 




yang terlebih kool pada aku adalah hero yg sebelah kanan tu. muka dia selamba jek. pahtu buat klaka pong mcm takde perasaan jek. tapi kepala wotak bergeliga cipta itu ini.
yg sorang lagi tu macam sengal sengal camtu. anak orang kaya. pewaris tunggal. mcm besh a idop dia tu kan. tapi dua dua pong klaka gak.





dan yang paling terbaru aku menonton adalah cerita ini....


..: the rite :..

tujuan asal adalah untuk menonton cite the mechanic tu. tapi tiket sold out sudaa.....
kiranye cite ni takde la dlm senarai wajib nonton. tapi sebab mcm dah takde plihan lain sangat. 
layankan aje lah. huhuuuu.....

tanye kat budak kaunter tiket tu. dia bgtau ni cite hantu omputih tu a. mcm seram lah kot. 
tapi sebenarnye cite dia lbh kurang pasal syaitonnirojim yang merasuk manusia tu, pasal paderi yang melawan setan tuh, pasal kepercayaan agama, kepercayaan kewujudan Tuhan. 

tapi tapi tapi tapiiiiii..... Tuhan diorang lah kan. takmo lah aku taip kat sini.
tgk cite nih pong, jenuh la aku dok istighfar banyak kali. takot wehhhhh..... takot ble terpesong akidah ni baca sarikata dia. huhuu....

tapi aku memang rasa mcm tak berbaloi beli tiket cite nih. naseb baek hero dia encem. tak seram ponggggg...... cuma masa kejadian yang kena rasuk tu jek ada mengingatkan aku pada satu peristiwa yg berlaku dulu. tapi takble kongsi kat sini. sori.... ;)


disebabkan kool dan ensem itu, signing off kali ini.....


 ..: hero yang jadi paderi dalam the rite :..


..: dan jay chou yg kool dalam the green hornet :..

skang ni yang dalam senarai aku rasa rasa mcm nak tengok adalah cite langsi, sini ada hantu, dan nak tengok gak a the mechanic tu. tengok gazet dia macam chagheeeeee...... heheheheeee

*gambo sume dari encik gugel. cam tak biaseeeee.... ;p

daa.... =)

Wednesday, February 23, 2011

..: naSi aRab taPi makaN kAt maLaySia je...... :..

okeh. ini adalah episod yang PALING gigih sekali.
ari ni lunch ari ni gak aku buat episod psl makan nih.
selalu tu, dah agak agak nak basi baru lah gheti nak cite ha.
huhuuuuu

tengahari tadi bos ajak makan bersama. dengan budak budak unit aku gak lah. 
okies sebenarnya daripada pagi dh diberitahu. tapi mcm kensel sebab dia ade meeting.
pahtu nak dekat kul 1 tadi dia kate jadik plak.....
makanye.... nasi arab lah kita ye....  kat area uniten nuuu....

aku mmg berniat suci nak amik gambo nasik tu.
tapi nape ntah. ble lupe plak. nak kate lapar kebuloq sgt takde la gak.
dah separuh habes nasi baru teringat nak snap gambo.


 ..: ini adalah ape yg aku bayangkan :..

nasi dalam bekas bulat beso cam dulang tu. dan ayam tu mmg ade skali la kat nasi.
sama ada dia gaul sekali atau letak gedabak beso camtu.


..: hiasan nye tidaklah seindah ini :..

nak buat bentuk bunga bunga segala bagai kan....


..: ada lah lebih kurang rupa camni :..


tapi kannnnnn......


..: ini adalah lebih tepat. huhuuu :..

aku dan azie amik ayam. bos dan 2 org hero lagi amik kambing.
bos tapau untuk cik sikin pong ayam gak.


*lambat cket lg a kot nak repeat makan nasi arab nih. lepas ni nak makan kat tempat lain plak a.
**gambo sume dari encik gugel


daa.... =)

..: kEk ke cAke ?? :..

tak kesah lah. 
tu satu bahasa melayu.
satu bahasa omputih.
yang penting aku nak makan kek lg!!

huhuhuuuu.... 

 ..: ini sodap nih! :..


..: haaaaaa..... ini pongggg.... yg ni kena rekues kat ain z nih :..


ain, sila ambil perhatian
jom kita g makan kek (>_<)


*redha yo lah bila mode meroyan dah mari. huhuuu ;p


daa.... =)

Tuesday, February 22, 2011

..: meNjaDi peNjaga semeNtara :..

episod sebelum ni aku ade bgtau yg adik aku si akim datang umah aku weekend ari tu kan. jadinye aku ni menjadi lah penjaga sementara kepada baby beso itu.... kihkihkih ;p

aku gigih weh.... sabtu tu buat sarapan, makan tengahari, dan lauk tengahari tu bawak ke malam skali.
pahtu mlm tu bawak dia g beli barang barang dia cket. 
ahad tu buat sarapan lagi. kira berat gak la. sampai ble buat makan tengahari.
ptg ahad tu dalam lepas zuhur, gerak ke umah encik tunang dan terus gerak anto akim balik ke IKBN. 

sebelum dia masuk pagar IKBN, bawak dia g makan lagi.....


  ..: lauk tengahari sabtu. sayur campor, ayam goreng dgn sup telur. aku ingat nak masak sambal telur. tapi akim masih batuk lagi. nanti sakit tekak, sian plak dia. jadi tukar menu. owh, bekpes aku buat cucur ikan bilis :..


malam tu dia hirup sup dan makan roti cicah sup 


 
 ..: bekpes ari ahad. mee goreng. aku sediakan jugak roti dgn jem dan butter. tengahari dia repeat lagi makan mee nih. [takde la tengahari sgt. dlm kul 11 lebeh ke doblas camtu] :..


masak sesimpel sajek sbb itu saje bahan yg ade kat dapur umah aku. belum pegi membeli belah stok lagi.... 
takpe. yang penting akim konyang ;)


daa.... =)

..: bakaL chef daLam bUataN :..

adik aku yg bongsu itu skang kan blaja kat IKBN Peretak, Kuala Kubu Bharu.
dia amik course penyediaan makanan. 
ari tu dia balik umah aku. dan dia bagi tengok gegambo ni.


jadi, untuk tatapan ahli kluage yg merindui nya. ececececeehhhhh..... ;p


 ..: chef in da making :..


 ..: bersama hasil kerja yg terawal :..



besenye klw baru baru blaja masak ni, mmg la tenaga pengajar tu akan suruh buat benda yg paling senang dan asas. mcm ni, masak telor. kan senang kan.
nanti dah lelama cket baru move on ke step seterusnya. bese la kan. takkan terus nak jadi terer.

selamat blaja lagi ye adikkk.... huhuuu

*belum dapat uniform chef lagik. tu yg pakai baju bese jek dulu


daa... =)

..: dAh La LamBat, sePraiS pOn tAk baPe nAk jaDi. huhuuu.... :..

panjang kan tajuk aku kan kan. heheheheee
kisahnye camni. walaupong aku dah buat sambutan kekecik untuk encik tunang, tapi nak gak buat lagi. kali ni dgn geng geng plak. besenye kami mmg akan combine besday dia ni dgn si idot tu ha. sbb dia bulan 1, idot bulan 2, jadinye kami akan buat dlm bulan 2. tapi kali ni misi agak gagal..... huhuuu

sebab??? encik tunang tak sihat lagi. dan dia tidak dapat menghadirkan diri ke majlis yg diatur oleh kami [ain z, annas, pizi, kemal, dan aku lah opkos] untuk mereka berdua.... pahtu idot pong mcm dah ble 'bau' yg kami ade buat sesuatu untuk dia. tu yg mcm tak brp nak seprais sgt tuh.

takpe lah. aku wakilkan untuk encik tunang jek a. hehehehehee

jom kita layan gambo


 ..: menu adalah ikan masak asam pedas, sayur campur, telur dadar, ayam goreng dan kek. ini adalah hasil tangan ain z kecuali kek. time kasih ain (^_^) :..


 
..: idot wakil kan potong kek skali untuk encik tunang =) :..


 ..: adiah untuk idot :..

..: yg aku pegang tu adiah untuk encik tunang :..

okeh. ape lagi tunggu. jom makannnnnn!!!



lepas makan mcm bese..... posing time!!!! 


 
..: memula kami jek yg posing :..


 
 
..: pahtu si tembam ni join da club. dia mmg tak reti dok diam okeh. pahtu takmo menyandar. asyek laaa nak angkat kepala. geram tau sama ini budak tecik! :..


 ..: tgk tu. dia dah montel dah. pipi pong dah layut. haishhh geram! :..

 
..: ini hadiah untuk encik tunang. dah selamat tiba kepada si penerima nya =) :..


..: kek yg syedap tapi aku tak ingat nama dia ape. time kasih ain tolong belikan =) :..


walaupong misi hampir gagal, tapi takpeeeeerrrrrr..... tahun ni masih ade lagi beberapa sambutan. dan untuk diorang ni, tahun depan kena set plan bebetol cket. heheheheee...


i'm signing off.....

..: dengan si raisha tembam berbaju merah dan berputing di mulut :..

*time kasih gak ain sbb sponsor tempat (^_^)


daa.... =)

Friday, February 18, 2011

..: peLuaNg :..

klw kamu orang yg sedang membaca ini sedang mencari cari peluang pekerjaan, boleh pilih salah satu di bawah ni okeh =)




tak kena dgn bidang kamu orang? klw kamu orang rasa nak yg lain, bgtau ek. atau aku akan buat satu folder khas untuk benda ni. tapi klw kamu orang ade tau peluang lain yg lebih baik, sudi sudilah share dgn aku gak yek ;)





*bukan nak jadi jobstreet plak ek. sesaje jek. cam besh plak main search search ni. hehehee

daa.... =)

Wednesday, February 16, 2011

..: keCeLaruaN hiDup :..

AMARAN : episod beremosi

aku berpeluang menyaksikan perjalanan sebuah kehidupan. 
walaupun di pinggiran namun mampu membuat kesimpulan.
berlandaskan kewarasan yang dikurniakan. 
drama yg dicipta dan dilakonkan oleh kehidupan yg empunya itu sendiri. 
tidak dijangka. tidak disangka. tidak terduga.

kemusnahannya? Allah itu ada. menunjukkan bukti tanda kekuasaanNYA.
ke mana mau lari? ke mana mau pergi? dunia ini tidak seluas yg kau sangka.
kenyataan yg dicipta tidak mampu diterima minda.
hati cuma ada sekeping.
setelah dihancuri apa yg berbaki?

tepok dada, sakit. tepok hati, dah hancur tadi.
ape yang tinggal......?
itu yg perlu kau cari. walau kau rasa kebenaran milikmu. 
aku yakin kemuliaan tetap dia miliki.

daa.... (-_-)

Monday, February 14, 2011

..: kuSut ke....? :..

bila dah tunang tu kita mestilah dah rancang nak kawen kan. bahasa elok cket, mendirikan rumahtangga. ecececehhhh...... ;p 
selalunye aku baca jek pasal persiapan orang orang nak kawen ni. baca kat blog. tengok adik badik sedara mara kawan kawan. ni diri sendiri plak. *pengsan* (-__-")

aku ade buat list ari tu. boleh tahan laaaaaaaa....... yg nak kena buat tu kan. hmmmm......
1) untuk hantaran kawen [mungkin tak banyak dah. sbb masa tunang ari tu dah harung skali kan].
2) segala macam borang nak kena amik dan isi.
3) ujian HIV [ni nanti dlm bulan 3 or 4 kot].
4) kursus kawen. aku dah setel. encik tunang jek belum lg. [kenapa tak pergi sekali?? panjaaaaannngggggg citenye... huhuu].
5) mak andam. sekali termasuk untuk baju sanding dan persalinan.
6) balai, pelamin dan meja makan. yg ni dah setel untuk belah aku. sbb guna khidmat org yg sama masa tunang ari tu.
7) barang nak isi dlm goodies untuk tetamu.
9) catering [yg ni pon mem dgn bos dah tolong setel kan].
10) baju nikah. belum tempah lagi [okeh. pengsan lagi (+__~)].
11) wane tema untuk family 
12) kad jemputan. encik tunang buat sendiri. ade sedikit amendment sebelum final touch dan nak print.
13) ????
14) ???
mcm never-ending-list jek. heh!

banyaknyeeeeeeeee......... padan muka aku! hahahahahaaa ;p

pahtu kan skang ni duduk bujang. so barang barang takde la ape sgt kat umah tu. nak kena penuhkan gak. sofa, mesin basuh, meja makan, hmmmmm....... yg ni kena duduk bincang bebetul dengan encik tunang nih. huhuuu



jadinye, patut kah berasa kusut skang ini? atau normal la org nak kawen kan...... redha  yo lahhh... (-____-")

*okeh. aku sedang kusut. tapi purak purak buat rilek....hahahahahaa

daa.... =)

Thursday, February 10, 2011

..: kUaSa minDa_2 :..

okeh. mari kita berkongsi lagi pasal kuasa minda atau mindset ni.
kali ni aku nak share pasal sakit.
kebetulan aku baru jek elok dari ciken pox ni kan. hehehee

masa idot kena ciken pox, dia tengah sarat peknen kan raisha. masa tu raya puasa tahun lepas.
masa dia kena tu aku salam dia, siap laga laga perot pipi lagi. rilek jek.. tak jangkit plak. ye laa... kan orang kata sape yg blm pnh kena akan kena ciken pox tu kan. dia pun tanye aku tak takut ke nanti jangkit. tapi aku pikir takde ape lah kan. masa tu antibodi kuat lagik. kehkehkeh ;D

dia dah elok tu, asben dia plak kena. sbb dia tu pon mmg blm pnh kena lagi. mula la dia takut takut kan kami yg blm kena lagi ni. katenye nanti nak kawen lagi seminggu baru kena la hape lah kan. 
tapi Alhamdulillah..... masih selamat ;)

pahtu aku tau tau, kawan baik aku si najiha plak kena.... dia masa tu di awal kehamilan. mmg doktor sangat risau. dan dia pong risau. ye laaa.... dia tunggu baby tu lama [lepas kawen beberapa tahun, baru peknen]. tapi dia anggap tu sume dugaan. dan aku pong bagi dia semangat gak. InsyaALLAH takde ape ape jadik kat baby. 

tak lama tu, budak opis aku plak kena.... wife dia tgh peknen gak. tp wife nye dah penah kena. cuma ye la kan. org peknen ni antibodi lemah cket... risau gak masa tu. tp nasib baik wife dia ok =)

pahtu, PM kita pong kena gak.... musim lah agaknya masa tu kan.
tapi mmg aku set dlm kepala. yg aku mmg takkan kena masa tu. aku ok ok jerrrrrr...... ;p
bukan cakap beso atau riak, tapi kita jgn pikir sgt lah psl jangkit ke ape ke kan.

elok jek sume org pong dah ok, tetiba aku yg sihat walafiat pg ari tu, ble kenaaaaaaa.....
mmg ketinggalan flight betol lah kan. org dah sehat ko baru sesibok nak kena. hahahahaaa... aku mmg tak bajet masa tu weh..... yg aku akan kena ciken pox nih. tapi kena redha jek lah kan.

tgk. bila kita lalai, sekejap jek dapat penyakit tu. 

masa aku sakit tu, mmg aku risau kan yg paling utama muka la kan. harus lah. mak nak kawen nokk....! huhuuu~ jadinye mmg aku nekad nak jaga bebetul. dannnnn..... aku mmg dah set dah "muka aku tak banyak tumbuh kottt....." walaupong ade 'kot' tu tapi still kena yakin okehhh..... ;)

tapi dah mmg tebiat penyakit ni tumbuh merata ikut suka dia kan, jadinye mmg la ade kat muka.... berlobang lagi u.... tapi tak banyak la. yg lobang pon ade 1 yg beso. tapi bila pakai tudung, tak nampak sgt pongggg....

masa aku naik keje pong ramai yg tanye, kat muka takde ke? diorang tak nampak ke?? Alhamdulillah....
ade tu ade tapi kena belek bebetul cket baru nampak kesan nye. hehehehee

mak nora pong dah siap belikan bedak sejuk tau. nak tepek kat parut parut ni sume. aku pon rajin ratah tomato dan makan limau sunquick skang ni. 
semua sebab nak tutup lobang jamban kat muka ni. at least takde la nampak sgt nanti kan.
and kicap mmg no no nooooooo...... [padahal aku takble makan nasi takde kicap. huhuuu] 

jadinye, bile dah set yg tak banyak tumbuh kat muka tu, Alhamdulillah mmg tak teruk sgt. skang ni aku tgh set "sempat elok cket la sblm majlis aku nanti". mudah mudahan...
ade brp bulan jek lagi utk proses membaikpulih ni. cayok! cayok! ;p

daa.... =)

Wednesday, February 9, 2011

..: amoy temok :..

masa aku kena ciken pox ari tu, anak anak sedara aku yg bertiga tu ada datang melawat.
geram aku tengok si amoy kecik ni ha. dia pakai stokin sendiri.
aku takble nak rapat sgt masa tu. takut dia jangkit plak.
huhuuu


 
 ..: ntah hape pesen la tu pakai stokin tu ha.... :..


..: tgk tu. mcm makcik makcik dah aku tgk dia pakai serkop kepala ni. hehehee ;p :..

okies tu jek. 
motippp???? hahahahahahaaaa ;p

daa.... =)

..: Chicken pox bukan Chicken dance :..

okeh. mari bercerita psl aku cuti sakit dua minggu masa awal tahun ari tu.
eh, kira ok lah baru bulan 2 kan. takde la basi sangat cite nih. hahahaa ;p

owh ye, sesapa yg rasa mcm aku ni pengotor ke ape ke kan, aku mintak maap dulu lah ye. 
sebab ni aku nak tunjuk gambo masa aku kena ciken dance pox ari tu. rasa rasa taknak tengok ble stop baca kat sini jek ;) 

klw masih teruskan bacaan, dah redi? heheheheee


 
 
 
 
 
 
..: masa ni dari ujung rambut sampai ujung kaki mmg penuh dgn ubat tu jek. comot giler rasa :..


 
..: ubat sapu dan ubat makan [tahan gatal, demam & ciken pox] :..


..: makanan orang sakit. sayur rebus rebus jek :..

lebih kurang seminggu la untuk biji biji air dia tu naik kembang mekar. 
masa tu gatal merenyam takyah cakap a kan.... nak garu takble wooo.... 
tapi klw kita mengikut aturan dan pantang larangnye, InsyaALLAH akan cepat sembuh.
bila dah kering tu dia akan terkopek sendiri. jgn gegatal kopek okehhh..... 
nanti parut dia tak ilang. sebab dia belum kering lagi tapi dah dipaksa kopek.


 ..: ni kulit kering yang terkopek tu :..


 ..: klw nasib ko baik, parut tu tak nampak :..


..: klw rezeki ko murah, haaaaa...... nampak lobang tu??? ble tadah air ujan tauuuu..... :..

ni dia terkopek sendiri pon lobang. bayangkan klw kita paksa kopek. camno jadi dio? dia punye lobang air tu dalam tau. kulit luar mmg dah kering. tp sebenarnya kat dlm tu masih basah lagi.
tapi kan. klw sape sape yg dah penah kena ciken pox ni tau la.
kat muka mesti ada tanda. lobang tu mcm trademark bgtau 'ko dah penah kena cikenpox'
huhuuuu....

berdasarkan pengalaman aku, klw nak cepat elok dan nak parut tu ilang dari pandangan, ikut lah cara pantang yg betul.
dgr kate orang orang yg dah penah kena sakit ni. 
1) takble mandi. klw mandi pon guna air panas. pahtu jgn gosok badan guna sabun. lalukan air jek.. sbb klw gosok nnti biji air tu pecah, air tu ade kuman, laaaaagi banyak akan tumbuh nanti.
2) jangan garu. gosok tpt yg gatal tu pakai kain atau baju atau tuala jek.
3) jangan makan yg berminyak, bergoreng, yg gatal gatal mcm ayam, sambal belacan sume tu. 
4) say NO to kicap. ini aku paling lomahhh.... huhuuu
5) jangan gatal tangan kopek. 

ape lg ehh.... hmmm....
alaaaa korang mesti dah ramai yg dah kena kan. sbb penyakit ni besenya masa kekecik tu. bukan lah umo dah beso gedabak cam aku ni ha....

Alhamdulillah dah sihat. skang ni dlm proses membaikpulih.
rajin makan tomato dgn limau sunquick. dan masih lagi sapu ubat kat tempat parut tu =)

*mmg cukuplah sekali jek seumur idop. serik den (=_+)
daa.... =)