Wednesday, February 9, 2011

..: Chicken pox bukan Chicken dance :..

okeh. mari bercerita psl aku cuti sakit dua minggu masa awal tahun ari tu.
eh, kira ok lah baru bulan 2 kan. takde la basi sangat cite nih. hahahaa ;p

owh ye, sesapa yg rasa mcm aku ni pengotor ke ape ke kan, aku mintak maap dulu lah ye. 
sebab ni aku nak tunjuk gambo masa aku kena ciken dance pox ari tu. rasa rasa taknak tengok ble stop baca kat sini jek ;) 

klw masih teruskan bacaan, dah redi? heheheheee


 
 
 
 
 
 
..: masa ni dari ujung rambut sampai ujung kaki mmg penuh dgn ubat tu jek. comot giler rasa :..


 
..: ubat sapu dan ubat makan [tahan gatal, demam & ciken pox] :..


..: makanan orang sakit. sayur rebus rebus jek :..

lebih kurang seminggu la untuk biji biji air dia tu naik kembang mekar. 
masa tu gatal merenyam takyah cakap a kan.... nak garu takble wooo.... 
tapi klw kita mengikut aturan dan pantang larangnye, InsyaALLAH akan cepat sembuh.
bila dah kering tu dia akan terkopek sendiri. jgn gegatal kopek okehhh..... 
nanti parut dia tak ilang. sebab dia belum kering lagi tapi dah dipaksa kopek.


 ..: ni kulit kering yang terkopek tu :..


 ..: klw nasib ko baik, parut tu tak nampak :..


..: klw rezeki ko murah, haaaaa...... nampak lobang tu??? ble tadah air ujan tauuuu..... :..

ni dia terkopek sendiri pon lobang. bayangkan klw kita paksa kopek. camno jadi dio? dia punye lobang air tu dalam tau. kulit luar mmg dah kering. tp sebenarnya kat dlm tu masih basah lagi.
tapi kan. klw sape sape yg dah penah kena ciken pox ni tau la.
kat muka mesti ada tanda. lobang tu mcm trademark bgtau 'ko dah penah kena cikenpox'
huhuuuu....

berdasarkan pengalaman aku, klw nak cepat elok dan nak parut tu ilang dari pandangan, ikut lah cara pantang yg betul.
dgr kate orang orang yg dah penah kena sakit ni. 
1) takble mandi. klw mandi pon guna air panas. pahtu jgn gosok badan guna sabun. lalukan air jek.. sbb klw gosok nnti biji air tu pecah, air tu ade kuman, laaaaagi banyak akan tumbuh nanti.
2) jangan garu. gosok tpt yg gatal tu pakai kain atau baju atau tuala jek.
3) jangan makan yg berminyak, bergoreng, yg gatal gatal mcm ayam, sambal belacan sume tu. 
4) say NO to kicap. ini aku paling lomahhh.... huhuuu
5) jangan gatal tangan kopek. 

ape lg ehh.... hmmm....
alaaaa korang mesti dah ramai yg dah kena kan. sbb penyakit ni besenya masa kekecik tu. bukan lah umo dah beso gedabak cam aku ni ha....

Alhamdulillah dah sihat. skang ni dlm proses membaikpulih.
rajin makan tomato dgn limau sunquick. dan masih lagi sapu ubat kat tempat parut tu =)

*mmg cukuplah sekali jek seumur idop. serik den (=_+)
daa.... =)

No comments:

Post a Comment

gO stRaight doN't beLok-beLok ;)