..: resepi lauk yang aku masak tak sempat habis tu :..

ecececehhhhh..... walau pong kelam kelibut dan separuh jalan jek masak,
tahtap gigih nak jugak kongsi resipi kat sini kan.....
takpe takpe. semangat kekongsian tu yang penting.
tetiba plak ade ayat kekongsian. ape kah?? ;p

ehhhh..... bukan la aku masak tak sempat siap tu, aku teros tutup api ye...
idok le gitu.... aku cuma tak sempat habiskan masak sebelum family aku sampai jek.
bila diorang dah masuk umah aku sambung balik masak sampai habis.....

ape ape pong, mari kita kongsi resipi yek ;)

lauk 1: sayur campur

 ..: gambar TERadvance cket ;p :..

bahan

kobis [ikut lah nak masuk banyak mane]
2 biji lobak merah [potong bulat]
1 biji bawang besar [bagi dua. separuh untuk tumbuk dan tumis. separuh untuk masuk dalam sayur]
1 biji bawang putih [tumbuk]
bebola sayur [potong 4. pun ikut lah nak banyak mane]
tomato [aku guna sebiji. potong wedges]
garam
perencah sayur goreng [pengelat tak? hahahahaa ;p]

cara
-rebus sekejap lobak merah nak bagi dia lembut cket supaya nanti masak tak lama sangat.
-panaskan minyak. tumis bawang yang dah ditumbuk sampai naik bau.
-masukkan perencah sayur goreng. tuang air cket. 
-masukkan bebola sayur. masuk kan jugak lobak tadi. kacau dan biar kan sekejap
-agak agak bahan tadi dah masak cket, masuk kan kobis. kacau.
-klw rasa tak cukup masin, masuk kan garam cket.
-pahtu bila sume dah masak, baru masuk kan tomato.
aku suka masuk tomato masa dah nak tutup api tu. nanti tak layu sangat tomato nye.
makan pong masih rasa rangup rangup lagi.


lauk 2: kentang goreng sambal


..: ini pong gambar TERadvance. hehehee :..

bahan
1 biji bawang putih [tumbuk]
3 biji kentang [potong dadu]
1 biji telur
cili boh
garam

cara
-aku rebus gak kentang tu dulu. lepas dah kopek dan potong.
-tumis bawang putih. masukkan cili boh.
-masuk kentang. pecah kan telur.
-letak garam cket.


lauk 3: ayam goreng

..: same gak lah. TERadvance gak lah. kehkehkeh! ;p :..

bahan
ayam goreng yang dalam paket tuh
heheheheheeeee ;p

cara
-panaskan minyak. banyak cket sebab nak deep fry.
-goreng lah ayam itu sehingga masak...

poyos giler goreng ayam pong nak bgtau cara segala bagai. hahahaa ;p
takpe takpe. bukan slalu pong nak pepoyos di blog sendiri. hehehee

*gambar adalah advance sebab amik dari encik gugel. dah kata tak sempat ari tu kan.... diorang dah sampai, tak dan nak amik gmbr dah. huhuu..
**masak ni subjektif. ikut suka kita nak buat camne nak bagi sedap tu kan. ikut selera memasing. selamat ber'cooking '.. ehh?? hahahaa ;p


daa..... =)

Comments

Popular posts from this blog

..: Backdated : Cerita Bulan Kelahiran :..

TAK PERLU KOT

..: tetamu raya dan pegi beraya :..